.geNg cOmeL.

Wednesday, March 2, 2011

.kiSah RuMput.


pada suatu pagi yang tenang,terdapat dua orang sahabat,Shaz dan Ina,sedang lepak di taman rekreasi.tiba-tiba ina bertanya kapada shaz tentang kasih dan sayang.

Ina: shaz,boleh aku tanya kau satu soalan?macam mana ek nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita sayang?dan macam mana kasih sayang tu nak berkekalan?

Shaz: oh..kau nak tahu ke?emm okey,sekarang kau buat ape yang aku suruh.ikut je jangan banyak tanya ye.maybe kau akan dapat jawapannye.

Ina:baik..apa yang aku harus buat?

Shaz: kau nampak padang bola tu?kau pergi sana dan berjalan di atas rumput di situ dan 
sambil memandang rumput di depan kau,pilih mana yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali.dan kau petiklah rumput yang PALING cantik yang berada di depan kau then,kau bawa bagi aku tengok.

Ina: ok.aku pergi sekarang dan buat apa yang kau suruh.

*************
Apabila ina balik semula mendapatkan ke tempat mereka lepak tadi,tiada pun rumput yang berada di tangannya.maka,shaz pun bertanya kepada Ina.

Shaz: mana rumput yang aku suruh kau petik?

Ina: Oh,tadi aku berjalan di atas rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ,aku carilah rumput yang paling cantik.memang ada banyak rumput yang cantik tapi kau kata cari yang paling cantik maka aku pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi.tapi.sampai di penghujung padang,aku tak jumpa pun yang paling cantik.mungkin ada di antara yang belakang itu tapi dah kau cakap tak boleh toleh balik jadi takdela rumput yang aku boleh petik.

Shaz: ya itulah jawapannya.maknanya,apabila kite telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang.janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu.kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya.janganlah kita menoleh ke belakang lagi coz let bygone be bygone.dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang.jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang,kita boleh betulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yang menggugat hubungan tersebut.dan ingatlah orang yang kita sayang itulah yang PALING cantik dan PALING baik walaupun banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi.KECUALILAH jika hubungan tersebut tak boleh diselamatkan lagi barulah kita mulakan sekali lagi.

So,the moral of the story is,sayangilah orang yang berada di depan kita dengan tulus dan ikhlas.jangan sia-siakan apa yang kita ada..=)


p/s: terharu tak?haish!ekceli cerita ni bb saya yang bagi..cuma diubah skripnye sikit..+.+

No comments: