.geNg cOmeL.

Monday, January 17, 2011

..Kelantanese fOod..

hye eberibadi...!!my stomach sekarang sudah mula memainkan irama dikir barat..biasala anak klate kan..hehe.bermula dengan rentak perlahan dan semakin laju berbunyi.dah nyanyi lagu "ado seko anak tupa,jatuh jula mokte...."hadoii...time perut mula berkeroncong macam ni mulala teringat kepada makanan-makanan yang lazat,enak dan sedap.(sama je maksudnya kan?).macam orang kelantan cakap "sedak lajok".dalam banyak-banyak makanan saya paling suka makanan kelantan.yela dah asal pom memang orang kelantan.mestila perut kelantan kan..haa..uols mesti boleh agak makanan ape kan??jeng3...BUDU atau dalam bahasa saintifiknya SOS BILIS la jawapannye.hehe.yela..perasa wajib dalam makanan orang kelantan.jom saya bawa anda semua mengenali BUDU!


 haa..inilah dia budu a.k.a sos bilis.rasenya sangat sedap tau.sedikit masin.tetapi enak dimakan bersama nasi + ulam-ulaman.memang koww lahh!rugi tau kalau korang tak cuba.

 ini budu yang dah dihidangkan.can u see that so many chilies there?ini adalah untuk menambahkan lagi kesedapannye.anda akan rasa sedikit pedas.lagi best tau!

yang ni plak budu jugak.boleh dimakan bersama ikan bakar tawar.tak kisahla ikan ape pom,semuanya in!

yang ni plak budu dicampur dengan tempoyak.diperah plak dengan asam limau nipis.this one memang best giler.!memang kalau makan nasi satu pinggan tak cukuplah.

ok..itu cerita pasal budu.sekarang saya nak cerita pasal nasi plak.iaitu NASI KERABU.kenape saya pilih nasi kerabu??ini kerana ianya adalah nasi kegemaran saya!heheh.ianya amat popular di Kelantau tau.tapi saya paling suka nasi kerabu buatan mom saya.memang terbaeklah!A++!!.

 ini bunga bukan sebarang bunga tau.saya pom tak tau ape nama bunga ni.tapi bunga inilah yang digunakan untuk mewarnakan nasi kerabu.that's why lah warnanye jadi kaler pepel.

 nasi kerabu wif ikan celup tepung.

 nasi kerabu wif ikan percik.
 nasi kerabu wif telur masin.
 nasi kerabu wif ayam bakar.


memang nasi kerabu ini menjadi kegemaran ramai orang.bukan sahaja penduduk Kelantan tetapi juga penduduk di luar Kelantan.rasanye bukan sahaja enak tapi baunya juga harum semerbak.(kalau makan memang tak cukup satu pinggan.memang kena double or triple lah!memang perut macam tong drum.

saya juga ingin memperkenalkan kuih muih tradisional rakyat Kelantan.sangat unik dan menyelerakan.uols kalau datang ke Kelantan ni mesti wajib cubalah.!tak de harus2 da memang wajib tau.

 kuih lompat tikam.

 kuih nekbat.

 kuih suna-bahasa kelantan.

kuih tepung bunkus.

 kuih buah gomok.

 kuih onde-onde.

kuih butir nangka.


yeay...sape rase lapar sekarang angkat kening!!seyes saya tengah angkat kening sekarang ni...!hehe.that's all lah saya sempat cerita and uploud sedikit gambar untuk tontonan uols.sebenarnya banyak lagi makanan rakyat Kelantan yang unik dan lazat berkrim nih.tapi lau nak uploud sume alamaknye sampai esok pagi pagila tak habis.kepada uols yang tak pernah datang ke Kelantan dan rasa negeri Cik Siti Wan Kembang ni tak menarik,sila ubah fikiran anda sekarang juga!.kat sini banyak makanan yang unik dan pelik tau.so,come n visit Kelantan now..!!wassalam.



















1 comment:

abang sulong said...

Sedap nasi kerbau tu..hissssss